Tijdens de Tweede Wereldoorlog deden zowel de Sovjet-Unie als nazi-Duitsland op grote schaal aan kunstroof. Maar wat gebeurde er precies met de Belgische kunst die de nazi’s roofden? En wat is er vandaag nog van over?
Geert Sels neemt ons mee in de complexe geschiedenis van de nazi-roofkunst uit België. Na de oorlog keerden sommige schilderijen terug, maar vele meesterwerken bleven spoorloos of belandden in musea waarvan de herkomst vaak onduidelijk is.
Waar hangen de werken van Colijn de Coter en Frans Francken die Hermann Göring kocht in Hotel Métropole in Brussel?
En wat is er gebeurd met de Belgische Memling die Göring bij zich had toen hij werd gearresteerd?
Over Geert Sels
Geert is cultuurredacteur bij De Standaard. Met een scherp oog voor geschiedenis en kunst verdiept hij zich in vergeten verhalen en ontrafelt hij de vaak ingewikkelde banden tussen cultuur, politiek en erfgoed. Zijn inzichten maken hem een boeiende gids in de wereld van de oorlogskunst en de nasleep daarvan.