Deel artikel

Hoe en wanneer ben je gestart?

Ons bedrijf is een derdegeneratie familie-onderneming. Eerlijk? Ik had nooit gedacht om met mijn man samen te werken. Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd en heb mijn carrière gestart aan de Universiteit Gent. Na 4 jaar kreeg ik de vraag om in het familiebedrijf te stappen. Het heeft me ettelijke maanden gekost voor ik de beslissing durfde nemen om zelfstandig te worden. Gelukkig is gebleken dat we wel goed kunnen samenwerken, weliswaar op voorwaarde dat we elk ons eigen terrein kunnen ontwikkelen. Zo is mijn man verantwoordelijk voor de afdeling tuinconstructies en ben ik verantwoordelijk voor het meubilair en decoratie. Uiteraard is er altijd overlap en moeten er ook strategische beslissingen genomen worden die de volledige firma aanbelangen.

Wat is je grootste uitdaging als ondernemer/zaak?

Elke dag is een nieuwe uitdaging, die we graag aangaan. Maar als je onze grootste uitdaging vraagt, dan zal het wel de algemene uitdaging "medewerkers" zijn. Hoe bereik ik nieuwe medewerkers, hoe hou ik ze optimaal aan boord, hoe kunnen we inzetten op een ideale work-life balance, wat is onze rol hierin, en zoveel meer.

Verder vinden we het alsmaar moeilijk om aan alle regeltjes en administratieve verplichtingen te voldoen. We worden overstelpt door informatie en verplichtingen en het is geen sinecure om als kleinere onderneming alles goed op te volgen.

Zet jij in op duurzaamheid met je zaak?

Duurzaamheid vertaalt zich bij ons in meerdere facetten. Enerzijds zijn er onze investeringen in hernieuwbare energie. We hadden al geïnvesteerd in zonnepanelen, maar hebben nu ook extra batterijen voorzien, zodat we optimaal kunnen inzetten op natuurlijke energiebronnen. Bovendien kunnen we door een samenwerking met ons zusterbedrijf houtafval ter plaatse verbranden en met deze warmte onze showroom en bureaus verwarmen. Een win-win situatie want we hebben een goedkopere warmtebron én moeten het houtafval niet wegbrengen.

Anderzijds is het bij drafabGREEN ook altijd ons motto geweest om duurzame producten te verkopen. We verkiezen producten aan te bieden die heel lang meegaan en die dus niet meevaren op de trend van de wegwerpcultuur. Een meubel of decoratiestuk moet voor ons tijdloos en van goede makelij zijn, zodat het jaren meekan. Ook in de keuze van fabrikanten geven we de voorkeur aan Europese producten en/of productie met ecologische materialen. Hier is zeker nog een evolutie mogelijk, zowel bij ons als bij de fabrikanten.

Waarom ben je lid geworden van Markant?

Markant betekent voor mij op een ongedwongen manier in contact komen met nieuwe mensen. Jong en oud, zelfstandig, gepensioneerd, ... Bij elke activiteit spreek je wel met iemand anders en hoor je nieuwe verhalen. Bovendien kan je activiteiten meemaken waar je anders niet direct toegang toe hebt.

Speciaalzaak voor de inrichting van huis en tuin | DrafabGreen