Markante Zaak in de kijker: Optiek Foubert

Annemieke Foubert is zaakvoerster van Optiek Foubert in Kruibeke. We vroegen haar hoe het gaat.

Deel artikel

Markantmagazine oktober 20235

.

Hoe en wanneer ben je gestart?
Ik ben Optiek Foubert gestart in 1981. Sindsdien is het, nu meer dan 42 jaar, een vaste waarde in Kruibeke. Onze optiekzaak is een echt familiebedrijf want ook Levien, mijn vader, was al opticien, zij het op een andere locatie. In 2021 besloot ook mijn dochter Babs mee in de zaak te stappen.

Wat is je grootste uitdaging als ondernemer/zaak?
Het is onze drijfveer om klanten de beste oogzorg aan te bieden: een mooie bril, perfect gemonteerde glazen, een goed oogonderzoek, juist advies. Goed zien is belangrijk en moet klant per klant bekeken worden. Ieder zijn leef- en werkomstandigheden zijn anders en er zijn dan ook verschillende oplossingen om comfortabel te kunnen kijken. Daarvoor moeten we mee zijn met de nieuwste technieken, producten, studies en tendensen. Dit vraagt heel wat bijscholing. Iets wat we graag doen maar wat ook veel tijd vraagt.

Daarnaast is winkelen steeds meer een beleving geworden. Mooie collecties, de juiste publiciteit, branding van de winkel, aanwezigheid op social media, …, ook daar zijn we mee bezig.

Zet jij in op duurzaamheid met je zaak?
Binnen de optiekwereld wordt er de laatste jaren steeds meer een meer ingezet op duurzaamheid: monturen gemaakt uit duurzame gerecycleerde materialen, lensblisters die verzameld worden en gerecycleerd, bio-afbreekbare verpakkingen, … .

Maar duurzaamheid voor ons is ook: een perfect opgemeten bril, duurzame monturen en vlotte reparaties indien nodig. Niet de wegwerpcultuur van 3 monturen voor de prijs van 1.

Waar krijg jij energie van als ondernemer?
Wanneer je een optiekzaak binnen stapt, heb je een zeer specifiek en vervelend probleem: je ziet de wereld minder goed dat je zou willen. Het is onze drijfveer om dat probleem op te lossen en je er ook nog eens goed te laten uitzien. Twee vliegen in 1 klap dus.
Tevreden klanten die ons bedanken omdat ze alles terug zoveel beter zien, geholpen zijn bij kwaaltjes op hun ogen of complimenten krijgen over hun mooie bril: dat is onze grootste drijfveer.

Je won recent de Belgoptic Award 2023 voor “Marketingcampagne van het Jaar”. Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Tijdens de eindejaarsperiode verwenden we onze klanten met een “Magazien”, een tijdschriftje vol met tips voor gezonde ogen en recepten op basis van sinaasappels. Bovendien kregen ze een sinaasappel. Het eten van sinaasappels vermindert het risico op cataract en maculaire degeneratie. Geen alledaags cadeautje, maar een ludiek en gezond gebaar dat vele klanten aansprak.

Op sociale media deelden we tijdens die periode ook speelse filmpjes met sinaasappels en er ontstond een samenwerking met de lokale fruithandelaar, waar we onze sinaasappelen kochten. De fruitwinkel deelde de campagne enthousiast op de eigen Facebookpagina. Zo steunden we elkaar en bereikten we samen een breder publiek.

Ook achteraf zijn de reacties nog steeds overweldigend positief. Verschillende klanten eten vanaf nu dagelijks sinaasappels, anderen gingen enthousiast aan de slag met de recepten en stuurden ons foto’s door van hun creaties. De campagne bracht mensen letterlijk en figuurlijk aan tafel en creëerde gespreksonderwerpen op feestelijke bijeenkomsten. Missie geslaagd. 

Waarom ben je lid geworden van Markant?
Toen ik pas de zaak begon, was mijn mama lid van Markant (toen nog CMBV). Het was vanzelfsprekend dat ik haar voetsporen zou volgen. Bij een van de allereerste activiteiten - een infoavond over kinderopvang - viel ik onmiddellijk op door de vragen die ik durfde stellen.
Niet veel daarna vroeg men mij lid te worden van het bestuur. Enkele jaren later werd ik voorzitter in Kruibeke en daarna ook regiovoorzitter. Nu ben ik nog steeds actief bij Markant Kruibeke en zet ik samen met het team veel activiteiten op stapel. Vaak ook om het lokaal winkelen te promoten bv. beurzen, winkelroutes, eindejaarsactie en workshops bij plaatselijke zaken. Dit werkjaar starten we bijvoorbeeld met een modeshow.

Ook mijn dochter Babs is ondertussen al meer dan 10 jaar lid van Markant. Het tweewekelijkse naaicafé en het jaarlijkse Nieuwjaarsetentje zijn haar favoriete activiteiten.

Een tip aan startende ondernemers?
Run je zaak met hart en ziel. Klanten voelen én appreciëren dat.

Bedankt Annemieke! 

Meer info over Optiek Foubert: www.optiekfoubert.be